Danskerne er på tasterne

14 okt

Flere og flere danskere benytter internettet, og alle de funktioner og muligheder der følger med. Lige meget om du ønsker en ferie, en pizza, kontakt til dine venner eller noget helt andet, ligger det kun få klik få.

Stigning i brugen af internettet

Som sagt er danskernes forbrug af internettet stigende, og især på mobilsiden er der sket stor udvikling de sidste par år. Først og fremmest er husstande med adgang til internettet steget til 92 % af husstandene opgjort i 2011. Det betyder at Danmark i internationalt sammenhæng er et af de lande, hvor flest husstande har internet dækning. I Europa bliver det kun marginalt overgået af Norge, Sverige og Holland.

Brugen af mobilen til at nå internettet er som sagt steget meget i de sidste par år. Ifølge Danmarks statistik brugte 55 % af danskerne i alderen 16-74 år mobilen online i 2012. Det er især de unge mennesker der trækker op i den statistik. I aldersgruppen 16-34 er mobilinternet bruget ca. 80 %. Det tal aftager i takt med at aldersgrupperne bliver ældre. Også tiden danskerne bruger på internettet er steget, og overstiger tiden at folk lytter til radioen. Ifølge Gallup er antallet af minutter brugt dagligt på internettet steget fra 79 min i 2008 til 100 min i 2011. Det går ud over de mere traditionelle medier radioen og aviserne. Fjernsynet ligger stadig stabilt, og er stadig det danskerne bruger mest tid på.

Et interessant fakta for alle i marketingsbranchen, og alle som reklamerer, er at reklameforbruget på internettet er suverænt det største af alle medieplatforme. i 2011 blev der ca. brugt 4.000 millioner reklamekroner på internetmediet, mod kun ca. 500 millioner i 2004. TV’et er det næststørste med ca 2.500 millioner brugt.

Nye typer virksomheder på nettet

Med Internettets fremdrift er der mange nye virksomheder som prøver at benytte internettets muligheder. En af de større danske succeshistorier er justeat.dk, som har ændret måden danskerne bestiller mad på. Et nyere eksempel er virksomheden Teltudlejningspris.dk, som prøver at ændre måden danskerne lejer på. I det hele taget er der meget få grænser for, hvad du kan finde og købe på nettet. Prøv at tænk på en speciel artikel du ønsker at købe. Søg nu efter den på internettet, og du vil i løbet af få sekunder højst sandsynligt stå med flere muligheder for at købe produktet.