Præstationsangst hæmmer dig

10 feb

Hvis du er en af dem som lider af præstationsangst når du skal til eksamen, jobsamtale eller lignende, så læs videre her.
Der findes rigtig mange mennesker som lider af præstationsangst, og i værste fald kan det ødelægge dine fremtidsmuligheder hvis du ikke kan sælge dig selv og vise hvad du kan. Men det eneste du ikke må gøre er at give op, for der er mange hjælpemidler som du kan bruge. Her snakker jeg bl.a. om hypnose, terapi og psykologiske kneb. Medicin såsom metablokkere er blevet et populært hjælpemiddel mod præstationsangst, men der findes altså mange metoder som kan bruges hvor man slipper for at indtage medicin.


Psykologiske kneb

angst-præstationsangst-eksamensangst-hypnose

En metode som har vist sig nyttefuld er det psykologiske greb at ’skrive angsten væk’. Denne metode er både nem og gratis da den udføres af dig selv umiddelbart inden du skal præstere. Den er så simpel så man næsten tror at det er løgn, men det skader jo aldrig at prøve. At skrive angsten væk betyder at sætte ord på sin angst. Inden eksamen eller jobsamtalen, skal du derfor finde et stille og trygt sted og skrive ned hvad du er angst for. At sætte ord på angsten skulle hjælpe rigtig meget og resultere i en bedre præstation.

Hypnose

Hvis man ikke vil risikere at prøve en metode lige inden eksamen eller jobsamtalen, og det så viser sig at det ikke hjælper, er hypnose måske svaret. Hypnose kræver sessioner over længere tid og kan derfor være en sikrere vej at gardere sig mod angsten. Derudover kan hypnose også hjælpe med den stress og nervøsitet som er forbundet med situationerne hvor vi skal præstere. På Graafland.dk kan man læse mere om hypnose mod præstations- og eksamensangst. Når man bliver hypnotiseret kan det ændre de negative tankemønstre som er forbundet med at skulle præstere. Ved at tro på at man godt kan forsvinder angsten og det bliver nemmere at klare pressede situationer.

 

Terapi

angst-præstationsangst-eksamensangst-hypnose

Terapi skal også ydes over en længere periode før præstationen, ligesom hypnose skal. Man kan både arbejde med værktøjer sammen med terapeuten som hjælper mod det ubehag som kan være forbundet med at skulle præstere, samt teknikker til at huske bedre. Mange mennesker bliver fysiske dårlige inden eksamen, hvilket kan være meget hæmmende for deres præstation. Derudover kan man med terapi arbejde med lavt selvværd og perfektionisme, som også kan være stærke faktorer med hensyn til præstationsangst.