Styrk din hjemmeside med disse 4 SEO tips

11 apr

få din hjemmeside til at ranke bedre

I takt med at vores dagligdag bliver mere og mere digitaliseret, spiller SEO også en betydeligt større rolle for de mange hjemmesideejere. Da det ikke er alle foretagende, som har ressourcer til at hyre et SEO bureau, får du her 5 tips til at styrke din SEO.

Få styr på dine titler

Det er et grundlæggende tip, men ikke desto mindre særdeles vigtigt. Når du skriver en indholdsside til din hjemmeside, skal du som noget af de første, gøre dig tanker omkring, hvilke søgeord du gerne vil findes på. For at få den fulde effekt, skal det selvfølgelig stemme overens med ord, som dine kunder søger på, når de vil finde dig på Google.

Så snart du har fået klarlagt hvilke søgeord det drejer sig om, skal du så vidt muligt, få inkorporeret disse i dine titler (også kendt som H1’ere, H2’ere, H3’ere osv.). Det vil sige, at hvis du eksempelvis sælger robotstøvsugere, kunne titlen være noget i stil med “robotstøvsugere til de bedste priser”. Såfremt det er sandt, naturligvis.

Få nævnt dit søgeord et vis antal gange

Når du har fået styr på titlerne, skal du dernæst sørge for, at der er den rette søgeordstæthed gennem teksten – dette kaldes i fagsprog for keyword density (forkortes som KWD). Kort sagt betyder det, at det søgeord som du gerne vil findes på, fremgår et vis antal gange i teksten.

Det er optimalt med en keyword density på 2-3%. Det betyder at dit søgeord skal udgøre 2-3% af den samlede tekst på siden. Har du en tekst på 500 ord, skal dit søgeord altså fremgå 10-15 gange, for at få den bedste effekt. Hvis din KWD kommer over 3% er der en risiko for, at Google vil betragte det som spam og straffe din hjemmeside, hvilket resultere i dårligere placeringer.

Interne links kan være altafgørende

Når du har fået lavet en masse indhold på din hjemmeside, er det altid en god ide at indsætte links, som henviser på tværs af dit site. Har du eksempelvis en “forælderside” som hedder “Robotstøvsugere til private” og en specifik underside såsom “Hvilken robotstøvsuger skal man vælge?”, bør du linke mellem disse to.

Formålet med at indsætte interne links er, at det hjælper Google med, at forstå hvordan dine sider er koblet sammen. Dermed sikrer du dig, at det er de rigtige landingssider, som får tilført værdi og dermed stiger i placeringer. Det er oplagt at linke fra en forælderside, til en underside, men husk endelig også at linke tilbage til forældresiden, så den ikke bliver glemt af Google.

Gør din side mobilvenlig

Undersøgelser viser, at mange af os i dag sidder og surfer på nettet over vores smartphones, derfor er det essentielt at din hjemmeside er mobilvenlig. Du kan på få sekunder tjekke, om din side er mobilvenlig vha. Google Search Console.

Hvor let det er, at gøre din side mobilvenlig afhænger i høj grad af, hvilket CM-system du benytter. Bruger du WordPress, er det muligt at gå ind og vælge hvilke kolonner du gerne vil skjule på smartphones. Benytter du et andet CM-system, kan det godt gøre processen bliver lidt mere kompliceret og kan kræve ekspertviden.